Kalian memang cocok dipanggil intan permata.
Karektor kalian berlainan.
Tapi jenis sama.
Ragam kalian berbeda.
Tapi kalian tetap bersama.
Usai majlis restu guru.
Aku cuba menahan air mata ni dari jatuh.
Aku bergerak perlahan.
Aku tak mahu sesiapa pun nampak aku tewas dalam emosi aku sendiri.
Namun--
Kalian mampu jatuhkan aku ke seribu satu emosi.
Lagak gaya kalian.
Percakapan kalian.
"Didi sini sini berdiri kat tengah ni" kata mereka. Aku turuti permintaan mereka tanpa beribu bicara, sambil menarik lengan nurina untuk menemaniku.
Mereka membentuk satu bulatan dengan tangan diletakkan atas bahu orang sebelah kiri dan kanan. Tanpa membuang masa, mereka mengambil langkah ke belakang dan terus menuju ke arah tengah sambil mengungkapkan perkataan maaf.
Aku tersenyum.
Memori bersama kalian tercipta lagi.
Tiba rombongan belah perempuan untuk meniru sama lagak mereka. Aku turut serta.
Tanpa disedari, butang emosi aku sudah pun tertanggal. Dengan cepatnya, aku mengalir air mata dengan speed yang tinggi dan meraung tak mahu ditinggalkan mahupun meninggalkan kalian. Aku bakal rindui lagak gaya kalian. Percakapan kalian. Semuanya yang berkait rapat dengan kalian. Kalian intan permata pada aku. Masakan mungkin aku boleh menahan lagi perasaan ni.
Entah kenapa.
Aku sangat pasti jawapannya di sekitar pernyataan kalian adalah sahabat aku.
Dunia dan akhirat.
Dan aku tanak sebarang perpisahan terjadi.
No comments:
Post a Comment